Letisko Denpasar

Deň 27. až 29.: Pracovné stretnutie v Matarame nebolo len o práci

Milý čitateľ,

Nielen oddychom je človek živý, aj pracovať treba, lebo práca šľachtí…kone. A keďže sme my, Európania, koňmi zapriahnutými v záprahu želaní, možností a úspechu, venovala som dva dni z dovolenky pracovnému stretnutiu s potenciálnym biznis partnerom v Matarame na ostrove Lombok.

Na základe môjho malého exit pollu urobeného na vzorke cca šiestich ľudí odhadujem, že Bali pozná asi každý druhý občan sveta,  kým o ostrove Lombok chyruje tak maximálne pol človeka, vrátane mňa, dokiaľ som sa po ňom osobne neprešla.

Budúcnosť má meno Lombok

Letisko Lombok/Praya

Myslím si, že potenciál ostrova Lombok je obrovský.  Nie je tak husto obývaný ako Bali a má všetko čo treba: more, šak ostrov, vulkány a vodopády, šak jedna geologická aj geografická oblasť, bary, reštaurácie, hotely, cesty, šak furt ľudská spoločnosť, neustále čakanie, zdanlivý chaos v doprave, šak furt Indonézia.

A netreba zabúdať na veľmi populárne ostrovy Gili, ktoré sú z Lomboku čo by kusom lávy dohodil.

Takto vyzerá Gili Air, len aby sa nezabudlo

Ako som si všimla cestou po pobreží do prístavu, stavajú tu velikánske hotely a aj cesty.

Rozlúčka s autíčkom

Dopoludnia som vyrazila z Amedu, smer Denpasar. Bolo treba autíčko vrátiť a lietadlo na Lombok stihnúť. Všetko išlo podľa plánu, dorazila som do Denpasaru v pohode, iba s jednou malou úplne nevynútenou a zbytočnou zachádzkou. Dokonca som cestou raz zaradila aj päťku na diaľnici. Zastavil ma až semafor, lebo balijská diaľnica ich má. Keď tu zrazu, asi sedem minút pred cieľom, ktorým bol b hotel&spa, mi prestala fungovať navigácia na mobile.

že Ferarri na Bali...kde sa na ňom majiteľ premáva, to je záhada
že Ferarri na Bali…kde sa na ňom majiteľ premáva, to je záhada

Jednoducho sa vypla a nešla nahodiť. Samozrejme, že som odbočila na križovatke do tramtárie, v tom smere bolo totiž menej áut :). Použila som overenú navigáciu per huba a spýtala sa okoloidúcej tety  ako ďalej. Nie ako Mojžiš, čo štyridsať rokov blúdil, lebo sa hanbil opýtať na cestu. Dokonca sa mi podarilo neskôr aj navigáciu rozchodiť. Tri kilometre som šla pätnásť minút, taká bolo zápcha. Do hotela som prišla s polhodinovým meškaním, ale to už v požičovni vedeli. Že posielajú šoféra pre auto. Fajn. Bolo pol tretej, najneskôr o pol štvrtej som musela vyraziť na letisko. O pol štvrtej volám, že kde dopekla sú, že musím na letisko. Oni, že je veľká zápcha. Tak tento objav storočia som prešla mlčaním.

Kľúče som nechala na recepcii, že si pre ne a auto prídu. Ľavé spätné zrkadlo bolo očistené od čiernej šmuhy z motorky, čo stála príliš blízko mojej dráhy, takže všetko v klídku. Na letisko som to stihla, samozrejme lietadlo zasa hodinu meškalo. Tentokrát som na transfer z letiska Praya do Mataramu využila mobilnú aplikáciu Mybluebird. Fajne, šofér ma už čakal, len som sa k nemu predrala húfom čakajúcich vodičov „Taxi,madam“.

Pracovné stretnutie nielen pri ryži a čaji

Sunny, náš sprievodca z výletu za varanmi, pozval svojho priateľa a tútora, ktorý dlhé roky pracuje v cestovnom ruchu, na stretnutie so mnou. Sedeli sme v retro kaviarni na vankúšoch na zemi, jedli jednoduchú ryžu so zeleninou a zapíjali čajom. Zdalo sa, že ho zaujalo to, čo hovorím. Dohodli sme sa. A že či poznám palmové víno. Palmy u nás nemáme, teda okrem tých v niektorých záhradách, ta žeby uľica znala že na to mame ne, takže sme sa presunuli na ich ďalšie miesto, kam chodia pravidelne večer posedieť. Palmové víno sa nepije zle, je trošku kalné, jemnej chuti, silnejšieho zápachu, s percentom alkoholu ako pivo a hlavne, robí sa doma.

Okrem toho ešte som skúsila arak, z toho istého materiálu, ale to už je fermentovaná pálenka. Trochu vonia po octe, ale je to vysoko piteľné. Liehova mal zo mňa určite radosť​, ale na našu borovičku sa nechytajú. Dala som im ovoňať a ochutnať domácu vínovicu: jeden to vzdal pri ovoniavaní, ďalší to po vypití vypľul a iba jeden sa pochlapil a vydržal aj do druhej nohy. Ešte som ochutnala brem, to je niečo ako palmové víno, ale trochu silnejšie. Kontakt bol nadviazaný.

Lombok s históriou

Ďalší deň sme si so Sunnym urobili program v meste. Už som nesedela na motorke jak vystrelená, ale aj tak si so mňa v kuse uťahoval, takže som občas zakvičala slowly, slowly. Kľud, stále sa bavíme o doprave. Keď som videla  na jednom mopede dvoch dospelých a dve deti ako sa v kľude motorkujú, mala som dosť.

Chrám v strede jazierka

Pozreli sme si starý chrám kráľovstva Lomboku, ktorého história siaha do letopočtu pred Kristom a mestský park, či záhrady, kde sa večer všetci stretávajú, jedia a posedávajú po

Kráľ z Bali zabral územie Lomboku a založil tu nové kráľovstvo

chodníkoch, pokecala som so Sunnyho kamošmi a  vratila som sa do hotela. Oddýchla som si a večer sme pojedli super mňamkovú rybu vo warungu pri ceste.

Miesto stretávania, posedia a slavností v centre Mataramu

Toto im fakt závidím, čerstvé ryby hoci každý deň za normálnu cenu. Večer sme ešte popalmovali a deň ubehol ako voda. Mňa čakala cesta do Amedu, Sunnyho zasa ďalší klienti na výlete za varanmi.

Wejt, madam, wejt

U manažéra hotela Tonyho som si kúpila lístok na trajekt z Bangsalu do Amedu aj s transferom rovno z hotela. Mal prísť exactly, úplne presne o ôsmej. Prišiel presne 8:15, potom, ako som volala Tonymu, že woco gou?! Tak sme vyrazili. Po desiatich minútach jazdy sme prechádzali veľkou policajnou kontrolou.

Policajná akcia v Matarame

Kontrolovali každý moped a takmer každé motorové vozidlo. Smola! Teda naša. Šoférovi čosi chýbalo z dokladov, tak ho odviedli vyriešiť to. Vypol motor, zobral kľúče od auta a zmizol…

Po vodičovi ani chýru, ani slychu

Asi tak na pol hodinu. Hovorím si, výborne to začína. Našťastie sa teda vrátil, ale dostal pokutu, lebo furt krútil hlavou a čosi si mrmlal popod nos. Tak sme sa konečne pohli. Po ceste sme vyzdvihli sprievodcu, ktorý vyzdvihol ďalších pasažierov, potom sme odviezli sprievodcu späť do kancelárie a šťastlivo sme dorazili do prístavu. Presnejšie, k prístavu do nejakej reštiky. Tam mi Abdul zobral lístok, ktorý mi dal Tony, napísal na nový lístok presne tie isté údaje ako Tony, a poslal ma k vode. Vsjo jasno, za čem bukvy.

Takéto malé koníky nájdete aj na Gili

Koníko-taxíkom som sa odviezla do osobného prístavu,  kde som sa mala checknúť na loď. Prišlo prvé kolo wajtovania, lebo loď mala odchod o jedenástej, ja som tam bola skôr. Ok, počkám. O 11.15 volám do kancelárie, že kde je loď…wejt, madam, wejt. Príde o dvadsať minút. Ok, stane sa, more je nevyspytateľné.

Čakanie na loď v prístave Bangsal

Po uplynulých dvadsiatich minútach znova volám do agentúry, že čo a ako. Loď je na eše Gili,wejt,madam. O ďalších dvadsať minút príde. To už som začala fuckovať, že nech si svojich dvadsať minút strčí niekam a nech zariadi loď. Zložil. Volám druhé číslo, tam má odkazujú na zloženého kolegu. Vynadal som aj jemu. Aby som to zhrnula. Loď prišla o dvanástej, ja som konečne nastúpila a o hodinu a pol som bola v Amede.

Amed z rýchlolode

Ale to sa začal úplne iný príbeh.