Západ slnka v Amede

Deň 24. a 25.: Nezabudnuteľný Amed

Milý čitateľ,

Typický warung a teta, čo jedlo predávala
Typický warung a teta, čo jedlo mi predala

Do Amedu som sa vybrala na odporúčanie Yuwayana z Ubudu, ktorého žena odtiaľ pochádza. Povedala mi, že je to veľmi pekné miesto a mala pravdu.

Amed je vyhláseným strediskom potápania a šnorchlovania na východnom pobreží. Je tu niekoľko kilometrov pláží s čiernymi kamienkami a v mori sú aj vraky lodí, ku ktorým sa dá potápať. Večer sa z malých krčmičiek a niekoľkých barov ozýva hudba alebo si miestni mladíci urobia oheň na pláži, hrajú na gitare a popíjajú arak. Božská pohoda pod hviezdami.

Zoznámenie v Amede

Pláž Amed z lode

Do Amedu som pricestovala  v pohode, cesta trvala asi dve a štvrť hodiny po pobreží. Ľutovala som, že sa nedá šoférovať a fotiť zároveň.

Dorazila som asi o druhej poobede a chvíľu sme s majiteľom Sarim porozprávali o svojich životných filozofiách, popoludňajšia chvíľka rozdumovania pri Bintangu (bintang je po indonézsky hviezda).

Seraga homestay v Amede

Dostala som krásnu izbu na prízemí a vyrazila som zaplávať si.  Úchvatný západ slnka za úpätie sopky, ktorej neviem meno, lebo ma tieto sopkoidné veci viac neuzaujímajú, a nastal čas večere. Sedím si na pláži pri stole číslo 7, tlačím do hlavy ryžu so zeleninou ako obyčajne, divné, že sa mi to ešte neprejedlo, a zrazu si to ku mne šinie Sari s miestnym krásavcom. Zazrela som ho poobede, keď som sa bavila so Sarim. Mal veľkú kerku na polovicu vypracovanej hrude a okolo bokov iba uterák. Juch, radosť pozerať. 😉

Takže som mala k večeri spoločnosť, nech sa páči, pán Sari a dvadsaťpäťročný inštruktor potápania Leso.  Neskôr sa k nám pridal Lesov kamarát Nyam a jedna turistka Ester. Bavili sme sa o hocičom a o ničom, rozprávala som im moje zážitky z ciest, srandovali sme, popíjali domáce palmové víno a zapíjali ho Bintangom. A sledovali na nete zápas s Ruskom, taká hanba. Ako keby sme sa nepoznali dve hodiny aj s cestou.

Ako delfín

Druhý deň som mala vyplnený bohatým programom. Dopoludnia ma Sari vzal motorkou šnorchlovať. Prvý raz som vyskúšala plutvy, keď som zamakala, plávala som rýchlo ako delfín na odtučňovačke.

Navonok kľud, pod vodou vrak a bohatý život

Prvým miestom bol vrak japonskej lode, veľmi blízko pri brehu. Teraz ho obývajú koraly, rybičky a iné plody mora. Na ďalšej pláži Lipah boli krásne podvodné zvery, ale aj silný prúd.

A tu zasa pod vodou hľadajte časť chrámu

Na pláži Jemeluk je pod morom starý chrám, alebo časť z neho, vyzeralo to tam ako v animáku Sponge Boba. Stačilo chvíľu počkať na mieste a bolo vidieť, ako sa susedia-rybičky obchádzajú alebo naháňajú alebo spoločne obkusujú koraly.

Ako obyčajne, už to tak píšem, lebo to je asi národný šport, Sari sa ma počas jazdy na motorke opýtal, či si ho nechcem zobrať. Štandardná otázka, štandardná odpoveď, že prečo by som sa mala vydávať. Koniec debaty.

Kam sa hrabú naše kúpaliská

Po krátkom oddychu po obede sme sa s Lesom vybrali na nádherné kúpalisko, vzdialené asi pol hodinu autom od Amedu.

Kúpalisko s osviežujúcou vodou z hôr

Volá sa to Tirta Gangga. Je tam aj chrám, kde sa konajú tradičné obrady.

Príjemné miesto na relax

Prekrásne upravené záhrady, jazierko s rybičkami, fontánkami a sochami obkolesené hustým tropickým lesom. Je tu aj príjemná  reštaurácia a jazierko s rybičkami, či lepšie povedané, vykŕmenými rybiskami, cez ktoré sa dá prejsť po plochých kameňoch. Voda priteká z hôr a je príjemne svieža.

Cestou späť sa mi párkrát podarilo zapnúť stierače miesto smerovky, ale to už patrí k folklóru. Leso sa na tom náramne bavil. A potom z neho vypadlo, že rýchlo jazdím! Fúha, zdalo sa mi, že miestami auto tlačím. 🙂

Rybačka a veci potom

Večer začal rybačkou na mori, avšak vyskúšala som iný spôsob lovu. Tentokrát sme sa vozili kade-tade po zátoke a za sebou ťahali niekoľkodesiatok metrov dlhý silon s malými háčikmi, ktoré boli na ňom uchytené v pravidelných intervaloch.

Západ slnka v Amede

Výsledok dvojhodinového snaženia: 0, zero, nula, ninčen. I takové dny jsou.

Ešte šťastie, že sú aj šikovnejší rybári. Na večeru som mala famóznu barakudu, Leso, ktorý sa môjho úlovku nedočkal, mal rybu grilovanú v banánovom liste. Nakŕmiť hladné krky určite nie je len tak ako po kostole hvízdať. Po večeri sa zišla obvyklá partia, tentokrát aj s gitarou a spevom …teda, aspoň sme si mysleli, že to bol spev.

Ďalší deň som mala odovzdať auto v Denpasare a presunúť sa do Mataramu na vedľajší ostrov Lombok, na obchodné stretnutie. V Amede som nechala nielen svoju batožinu…I’ll be back, baby.